Artikelindex

Een artikel uit de Dorpskrant nr. 100 februari 1997. Naar aanleiding van een presentatie in het Dorpshuis te Schaarsbergen door Rudolf Das architect en in 1997  inwoner van Schaarsbergen, ontwerper van de Dassenburght.

gebrdas

Rudolf en Robbert Das

"Voor Futuroloog kun je niet studeren ": zegt Rudolf Das, de helft van een eeneiige tweeling. Hij vertelt hoe hij en zijn broer Robbert plotseling wereldberoemd werden omdat zij een volledig geheim oorlogsvliegtuig, de Vickers Super Marine Swift straalvliegtuig in 1953 tekenden.
Door de Korea-oorlog waren alle oorlogsvliegtuigen plotseling geheim., "maar broer Robbert en ik hadden vliegtuigbouw gestudeerd. Wij hadden toevallig drie foto's van een ongeschilderd vliegtuig van dat type (toen het nog niet geheim was) van de fabriek. Daardoor konden we met een vergrootglas elke klinknagel tellen. Dus het spanten-frame konden we daardoor analyseren. Door onze kennis van de vliegtuigbouw konden we het interieur tekenen. Hierdoor ontstond een grote rel tot en met vragen in het Engelse Lagerhuis. Met gevolg nummer één: We kwamen meteen bij directies van grote bedrijven binnen. Gevolg nummer twee was: We konden kiezen uit meerdere opdrachten. Wij kregen een zaak met zeven man personeel. We vroegen ons af of het dit nu was wat we wilden en het antwoord was 'nee'. We besloten ons personeel te laten wegstelen door onze grote klanten. Na een paar jaar waren we weer met z'n tweeën en weer een paar jaar later zei mijn broer:
"Neem jij nu alles buiten de watersport dan doe ik alleen nog de jachtbouw". Samen bleven we boeken maken. Leuk werk, want de samenwerking van een eeneiige tweeling geeft een geweldige creativiteit.-'


VISIE VOOR OVER 80 JAAR
"Zoals ik al zei: Voor futuroloog kun je niet leren. Dat komt omdat wij opdrachten kregen te tekenen over zaken die toekomstgericht zijn. Als je het een paar keer goed hebt voorspeld, krijg je dus naam als futuroloog. Wij hebben de inéénstorting van het communistische systeem van te voren voorspeld. Nu teken ik het totale uitbreidingsplan in het IJmeer, dat er over 20 jaar misschien zal liggen, zoals het er dan uitziet. Net zoals ik de moeilijk verkoopbare patiowoningen op de Menthenberg 26 jaar geleden voor ABC tekende zoals ze er nu uit zouden zien (begroeid met beplantingen). Hierdoor zijn de woningen in korte tijd toch verkocht.

Hoe zal de manier van wonen zijn van onze achterkleinkinderen in het op dat moment nog veel vollere Nederland? Iedereen vraagt om meer ruimte en er komen steeds meer mensen. Hoe kun je in dit kleine landje toch lekker blijven wonen? Alleen maar door te stapelen, toch weer, maar totaal anders. En dat andere is niet recht boven elkaar, maar in een hoek van 30 of 40 graden. Schuin boven elkaar in de vorm van een pyramide, waardoor de tuinen op het dak van de onderliggende woningen liggen. Dat heeft als geweldig voordeel dat iedereen een tuin heeft, ondanks de geweldige grondbesparing om het gebouw. De gezelligste hoogte vind ik 10 verdiepingen. In die pyramiden kunnen van binnen winkels en bibliotheek, etc. komen. Wel in gemeenschap bij elkaar wonen, maar geen last van elkaar hebben. En je kijkt nooit steil naar beneden. Ecologisch veel beter want de woningen zijn goed te isoleren en op de bovenzijde komen zonnepanelen voor de energie. Ik noem het de 'groene golf'. Woningen zullen gebouwd worden als auto's in fabrieken. Als we de auto's nog net zo zouden bouwen zoals we nu de huizen bouwen, dan zou een Renaultje Twingo ƒ 250.000,- kosten. Dat is belachelijk. Daarom moet het bouwen ook veranderen" zegt Rudolf Das.